Plomba to przede wszystkim zabezpieczenie towaru przed osobami, które mogłyby zechcieć ten towar ukraść. Plomby transportowe to również ochrona przed jakąkolwiek ingerencją w produkty umieszczone w samochodzie. Zabezpieczenie plombami ładunku sprawia, że otworzenie drzwi ładunku jest praktycznie niemożliwe, no, chyba że chcemy, aby ktoś od razu zauważył, że majstrowaliśmy przy towarach.
Plomby transportowe to wyraźny znak dla nadawców, odbiorców oraz służb przeprowadzających kontrole, że towar dotrze na miejsce w stanie nienaruszonym przez osoby trzecie. Nie ma przepisów prawnych, które nakazują zakładanie plomb na naczepy. Zerwanie plomby powinno być odnotowane za każdym razem w CMR i może być wykonane tylko przez służby specjalne, takie jak policja. Sytuacja ma się nieco inaczej w przypadku plomb celnych, których zerwanie może być wykonane tylko przez strażnika służby celnej.
Przy zakładaniu plomby transportowej należy dokładnie zapoznać się z instrukcją producenta, z uwzględnieniem różnic w procedurach w zależności od rodzaju plomby. Upewnij się, że wybrana plomba jest nowa i nieuszkodzona. Następnie umieść ją zgodnie z instrukcjami producenta w odpowiednim miejscu, takim jak miejsce zamykania drzwi kontenera. Po zamocowaniu należy dokładnie zweryfikować, czy plomba jest nieruchoma i nieuszkodzona. Pamiętaj, że plomby transportowe służą do zabezpieczania ładunku przed dostępem nieupoważnionych osób. Konieczne jest dokładne udokumentowanie procesu zakładania plomby, w tym numeru plomby i daty jej umieszczenia, co ma kluczowe znaczenie dla monitorowania oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Plomba transportowa jest przeznaczona do jednorazowego użytku, a jej usunięcie lub uszkodzenie w celu otwarcia ładunku powinno być przeprowadzane wyłącznie przez osoby upoważnione. Te działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa przewożonego ładunku.
Kierowca samochodu ma obowiązek kontrolować numery plomb transportowych. Zarówno przed rozpoczęciem jazdy, jak i w czasie każdego postoju oraz po przyjeździe na miejsce. Kontrola niezbędna jest w celu zachowania prawidłowości całego procesu transportowego. Regularne kontrole pozwalają również na stwierdzenie ewentualnych nieprawidłowości i ich przybliżonego czasu. Kierowca nie może samowolnie zerwać plomby, niezależnie przez kogo została założona. Plomby tradycyjne zrywane są tylko w momencie rozładunku towarów. W przypadku plomb celnych – ich zerwanie może odbyć się tylko w obecności Służby Celnej oraz Krajowej Administracji Skarbowej. To właśnie funkcjonariusze tych służb mogą przeprowadzić kontrolę towaru. Taka kontrola zawsze zakończona jest wydaniem protokołu dla kierowcy lub wpisem do CRM. Po każdym sprawdzeniu plomba zakładana jest na nowo.
Plomby transportowe są ważne, ponieważ pomagają w utrzymaniu integralności i bezpieczeństwa przewożonego towaru. Pozwalają także na spełnienie wymogów regulacyjnych i umożliwiają monitorowanie historii przemieszczania ładunku. Dlatego też prawidłowe zakładanie i dokumentowanie plomb transportowych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw i zapewnienia zgodności z przepisami.